Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rejestracja firm

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-15 11:21:31
spółki, prawo, japonia, rejestracja

W Japonii dokumenty rejestracyjne firmy składa się w urzędzie zwanym tokisho. Duże miasta mają zazwyczaj jedno takie biuro.

Co przygotować, by rozpocząć działalność gospodarczą w Japonii
 

  • Mieć zarejestrowaną pieczątkę oraz certyfikat rejestracji pieczątki dla każdego z założycieli (inwestorów), dla każdego z dyrektorów, dla banku i pieczątkę firmową
  • Założyć konto w banku
     

Statut założycielski

 

Statut założycielski musi być przygotowany zgodnie z prawem o spółkach oraz powinien zawierać trzy rodzaje informacji: zapisy obowiązkowe, zapisy nieobowiązkowe i zapisy fakultatywne.

 

Zapisy obowiązkowe

 

  • Cele firmy
  • Nazwa handlowa
  • Adres siedziby
  • Wielkość lub minimalna kwota kapitału zakładowego
  • Nazwa lub oznaczenie i adres każdego z założycieli (inwestorów)
  • Całkowita liczba udziałów
     

Zapisy nieobowiązkowe

 

W tej sekcji powinny znaleźć się zapisy dotyczące: udziałów, kontrybucji, zasad dotyczących restrykcji związanych z transferem udziałów.

 

Zapisy fakultatywne

 

Dotyczą roku rozliczeniowego oraz metody podawania informacji do wiadomości publicznej.

Złożenie statutu założycielskiego u notariusza - niezbędne dokumenty:

  • trzy zestawy statutu założycielskiego podbite pieczątkami
  • znaczek skarbowy w wysokości 40 000 jenów, dostępny na poczcie lub innym stosownym urzędzie
  • certyfikat rejestracji pieczątki (dla każdego z założycieli/inwestorów, wydany nie później niż na trzy miesiące przed złożeniem dokumentów u notariusza)
  • około 52 000 jenów w gotówce, tj. 50 000 dla notariusza i około 2 000 jenów za potwierdzoną notarialnie kopię (250 jenów za stronę)
  • dokument potwierdzający tożsamość
  • jeśli przedstawiciel ma złożyć dokumenty w imieniu założycieli, to wymaga to stosownego upoważnienia
     

Depozyt bankowy
 

Depozyt bankowy powinien być złożony po dostarczeniu stosownych dokumentów do notariusza, ale przed wnioskiem o rejestrację.
 

Dokumenty do rejestracji
 

  • Wniosek o rejestrację
  • Zgoda od założycieli
  • Uchwała dotycząca mianowania dyrektorów i lokalizacji biura
  • Zgoda dyrektorów na mianowanie
  • Certyfikat rejestracji pieczątki dla wszystkich dyrektorów
  • Raport i dodatkowe dokumenty wykonane przez dyrektorów
  • Dokument poświadczający depozyt
  • Zaświadczenie dotyczące wysokości kapitału
  • Rejestracja odcisku pieczątki
  • Informacja dotycząca złożonych dokumentów
  • Wydruk zawartości złożonych dokumentów
  • Lub informacja wydrukowana na formularzu OCR
  • Niezbędne jest także przygotowanie znaczków skarbowych odpowiednich w wartości względem podatku od rejestracji w wysokości 0,007 proc. od wartości kapitału lub minimum 150 000 jenów

Jeśli wszystkie dokumenty są poprawne, data ich złożenia staje się datą założenia firmy.

 

Lista dotycząca jurysdykcji poszczególnych instytucji dostępna na: www.moj.go.jp/MINJI/minji10.html.

Notariusz - lista biur notarialnych dostępna na :www.koshonin.gr.jp/index2.html
 

Obowiązkowe zawiadomienia, notyfikacje po założeniu firmy

 

Urząd skarbowy

 

  • Zawiadomienie o założeniu firmy - nie później niż na dwa miesiące od daty założenia firmy
  • Podanie o zgodę na wypełnienie „Blue Tax Return" - niezbędne, aby uzyskać zwolnienia związane z Blue Tax Return
  • Zawiadomienie o utworzeniu biura wypłacającego pensje
  • Podanie dotyczące terminów płatności podatków dochodowych
     

Regionalny urząd podatkowy

 

  • Zawiadomienie o założeniu firmy
     

Urząd miejski

 

  • Zawiadomienie o założeniu firmy
     

Biuro ubezpieczenia społecznego

 

  • Zawiadomienie o nowym podaniu
  • Zawiadomienie o bieżących warunkach i stosownym biurze
  • Zawiadomienie o nabyciu podmiotowości ubezpieczeniowej

Zawiadomienia są niezbędne są do przystąpienia do ubezpieczenia zdrowotnego i systemu emerytalnego.

 

Biuro inspekcji pracy
 

  • Zawiadomienie o powstaniu stosunku ubezpieczenia społecznego
  • Deklaracja dotycząca pracowniczych składek ubezpieczeniowych
     

Biuro bezpieczeństwa pracy
 

  • Zawiadomienie o założeniu firmy objętej ubezpieczeniem pracowniczym
  • Zawiadomienie o nabyciu statusu objętego ubezpieczeniem pracowniczym

Zawiadomienia umożliwiają korzystanie z opieki społecznej po tym, jak pracownik staje się bezrobotny.

Aby uzyskać informacje o wymaganych dokumentach i opłatach rejestracyjnych należy skontaktować się z Legal Affairs Bureau.
 

Przy zakładaniu firmy należy skontaktować się z:
 

  • Tax Office -Regional Taxation Bureau
  • Social Insurance Office - Social Insurance Agency
  • Public Employment Security Office - Ministry of Health, Labour and Welfare (public employment security office)
  • Labour Standards Supervision Office - Ministry of Health, Labour and Welfare (labour standards supervision office)
     

W przypadku małego przedsiębiorstwa (Personal Business) więcej informacji można dodatkowo znaleźć na stronach:

 

Informacje o pozyskiwaniu funduszy na działalność gospodarczą:

Więcej informacji o rejestracji firm: