Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Japonia i UE zakończyły negocjacje Umowy o Partnerstwie Gospodarczym (EPA)

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Eliza Klonowska-Siwak | 2018-04-03 06:07:06
japonia, ue, negocjacje, eu-japan economic partnership agreement, epa, umowa o partnerstwie gospodarczym


8 grudnia 2017 roku Komisarz Unijny ds. Handlu, Cecilia Malmström oraz Minister Spraw Zagranicznych Japonii, Taro Kono, ogłosili sfinalizowanie negocjacji dotyczących Umowy o Partnerstwie Gospodarczym pomiędzy UE a Japonią (EU-Japan Economic Partnership Agreement - EPA).

Jest to największe porozumienie handlowe, jakie kiedykolwiek wynegocjowała Unia Europejska.

Dla UE i państw unijnych Umowa o Partnerstwie Gospodarczym z Japonią (EPA) oznacza zniesienie znacznej większości ceł płaconych przez europejskie przedsiębiorstwa, które łącznie sięgają 1 mld euro rocznie.

Umowa ta dotyczy około 600 mln osób i blisko 30 proc. światowego PKB. 

Oprócz wielkiej wartości gospodarczej, umowa ta ma również znaczenie strategiczne. 

Aby porozumienie mogło wejść w życie, musi być zaakceptowane przez Parlament Europejski i państwa unijne. Komisja Europejska ma nadzieję, że uda się tego dokonać jeszcze podczas jej obecnej kadencji, czyli najpóźniej w pierwszej części 2019 roku.

Komisja Europejska ocenia, że dzięki tej umowie, eksport do Japonii może wzrosnąć nawet o 20 mld euro.
Porozumienie otworzy japoński rynek na eksport produktów rolnych z UE i zwiększy obroty innych sektorów. Zniesie m.in. cło na wiele rodzajów serów, np. goudę i cheddara (które obecnie wynosi 29,8 procent) oraz na wina (obecnie średnio 15 procent).

Umowa przewiduje ponadto otwarcie rynków usług, takich jak: usługi finansowe, handel elektroniczny, telekomunikacja i transport.

Zagwarantuje ona także unijnym firmom dostęp do dużych rynków zamówień publicznych w 48 dużych japońskich miastach i ułatwi wejście na rynek takich zamówień w sektorze kolejowym.

Porozumienie ma też chronić wrażliwe sektory gospodarki UE, np. przemysł motoryzacyjny, dzięki okresom przejściowym poprzedzającym otwarcie rynków.