Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Potencjał ekspansji polskich firm na rynkach zagranicznych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Bartosz Woźniczko | 2017-01-03 07:37:05
ekspansja, zagraniczna

Z opublikowanego w kwietniu 2015 roku raportu przygotowanego przez firmę doradczą Grant Thornton wynika, że w ciągu 25 lat wartość polskiego eksportu liczona w dolarach, po uwzględnieniu inflacji, wzrosła o 2069 proc. Wskazano, że do 2020 r. nasza sprzedaż zagraniczna ma wzrosnąć o 35,6 proc.

W raporcie zatytułowanym „Zagraniczna ekspansja polskich firm. Dokonania, ambicje, perspektywy” podkreślono, że gospodarcza ekspansja zagraniczna to jedno z największych osiągnięć Polski od upadku komunizmu. Dodano, że polskie firmy z sukcesem wykorzystały okazję, którą dało im wprowadzenie wolnego rynku i otwarcie gospodarki na świat.

 

„Do 1989 r. polskie państwo skutecznie temperowało zapędy każdego obywatela, który miał w sobie choć trochę zapału do przedsiębiorczości i zdobywania nowych rynków. Dopiero ustawa Wilczka, okrągły stół i plan Balcerowicza zdjęły ten kaganiec i sprawiły, że Polacy mogli zostać przedsiębiorcami” – podkreślił partner zarządzający Grant Thornton w Polsce Tomasz Wróblewski.

 

Z wyliczeń autorów raportu wynika, że w ciągu ostatnich 25 lat polski eksport wzrósł aż 21-krotnie - o 2069 proc. Wskazano, że znacząco zmalał w nim udział surowców, a wzrósł udział komponentów i dóbr finalnych. „W Polsce działa obecnie 60 tys. firm uzyskujących przychody z eksportu, a według statystyk GUS polskie towary były sprzedawane w 2014 r. w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati” – podkreślił Wróblewski.

 

W ocenie ekspertów Grant Thornton dynamiczna ekspansja polskich firm na rynkach zagranicznych szybko się nie skończy. Ich zdaniem do 2020 r. polski eksport wzrośnie łącznie o 35,6 proc., co oznacza średnią dynamikę roczną eksportu na poziomie 5,2 proc.

 

„Spodziewamy się, że nałożą się na siebie dwie pozytywne tendencje. Z jednej strony, sytuacja na globalnym rynku zapowiada się dość solidnie, z drugiej polskie firmy będą nadal zwiększać swoją obecność na nowych rynkach” – stwierdził Wróblewski.

 

Autorzy raportu prognozują ponadto, że w najbliższych latach w polskim handlu zagranicznym postępować będzie reorientacja geograficzna. Oznacza to, że w naszym eksporcie rósł będzie udział nowych, dotąd mało eksploatowanych rynków. Spadać natomiast będzie udział większości obecnych głównych odbiorców polskiego eksportu.

 

„Zjawisko reorientacji geograficznej eksportu jest w polskiej gospodarce wyraźnie widoczne od kilku lat, zwłaszcza od wybuchu kryzysu strefy euro. Uświadomił on bowiem polskim firmom, że nie warto skupiać się na jednym zasobnym, ale mało dynamicznym rynku, czyli strefie euro i warto rozszerzać zagraniczną ekspansję na nowych, mniej oczywistych rynkach” – mówił Wróblewski.

 

W ocenie ekspertów Grant Thornton w latach 2014-20 udział Unii Europejskiej w strukturze polskiego eksportu spadnie o 4,4 pkt proc., z 77,1 proc. do 72,7 proc.

W raporcie zaznaczono jednak, że nie oznacza to, iż zagraniczna sprzedaż polskich firm do UE spadnie. „Wzrost zostanie zachowany i będzie on relatywnie silny (prognoza Grant Thornton wskazuje na 33,6 proc. w latach 2015-2020), jednak dynamika na wielu innych rynkach będzie jeszcze wyższa, dlatego udział Unii będzie się kurczył” – napisano w raporcie.

 

Zdaniem jego autorów najmocniej zwiększy się znaczenie Ameryki Północnej i Południowej. „Jej udział w polskim eksporcie nadal pozostanie relatywnie niewielki, ale wzrost będzie istotny. Według prognoz Grant Thornton, w latach 2015-2020 zagraniczna sprzedaż polskich firm na obu Amerykach wzrośnie o 45,3 proc., dzięki czemu ich udział w strukturze eksportu zwiększy się z 3,3 do 4,2 proc.” – czytamy w raporcie.

 

„Będzie to zasługa przede wszystkim silnego wzrostu obrotów ze Stanami Zjednoczonymi, głównego odbiorcy polskich towarów w tamtym regionie. W latach 2015-2020 polski eksport do USA wzrośnie o 67,4 proc., dzięki czemu udział rynku wzrośnie z 2,2 proc. do 2,9 proc.” – dodano.

 

W raporcie wskazano, że ważnym kierunkiem dla polskich eksporterów, który w najbliższych latach będzie zyskiwał na znaczeniu, będą kraje europejskie spoza UE, m.in.: Norwegia, Serbia, Czarnogóra oraz Białoruś. Zdaniem ekspertów Grant Thornton polski eksport na te rynki wzrośnie w latach 2015-20 o 42,4 proc. W efekcie udział tych krajów w strukturze polskiej sprzedaży zagranicznej zwiększy się z 12,2 proc. do 14,5 proc.

 
źródła: PAP, GUS, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy