Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Możliwości eksportowe produktów spożywczych do Japonii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Bartosz Woźniczko | 2017-01-04 04:15:50
żywność, eksport, bariery, wymagania

Eksport naszej żywności rośnie i powoli stajemy się największym jej dostawcą i głównym zapleczem dla Europy. Przede wszystkim znane są nasze jabłka, ale nie tylko w ich produkcji i eksporcie jesteśmy najlepsi w Europie. Bo też w produkcji pieczarek czy borówki amerykańskiej.

Z punktu widzenia struktury polskiego eksportu do Japonii potencjalnie najbardziej uciążliwe dla polskich firm mogą być bariery w dostępie do japońskiego rynku produktów rolno-spożywczych. Ze względu na ochronę rolnictwa japońskiego i wysokie standardy bezpieczeństwa żywności, eksporterzy produktów rolno-spożywczych na rynek japoński mogą napotkać liczne bariery taryfowe i pozataryfowe. Poza wysokimi obciążeniami celnymi, do najczęściej stosowanych form ochrony rynku należą kontyngenty importowe (np. nabiał, zboża), ceny minimalne (wieprzowina) lub specjalne zezwolenia eksportowe, najczęściej związane z wymogami bezpieczeństwa żywności (np. mięso – wieprzowina, wołowina, baranina). Poza barierami o charakterze administracyjno-regulacyjnym, istotne znaczenie mają również ograniczenia o charakterze rynkowym związane z odmiennymi gustami i specyfiką japońskich konsumentów.

Biorąc pod uwagę bariery regulacyjne, w przypadku mięsa w chwili obecnej na rynek japoński dopuszczone są wołowina oraz drób (import wieprzowiny jest wstrzymany od lutego 2014 r. ze względu na przypadki ASF (afrykańskiego pomoru świń) w Polsce). W odniesieniu do wołowiny, eksportujący swoje wyroby do Japonii muszą zdobyć odpowiednie uprawnienia do eksportu swojej produkcji na rynek japoński, wydawane przez Głównego Lekarza Weterynarii RP. Obecnie uprawnienia takie posiada w Polsce ok. 20 zakładów mięsnych. Utrzymany jest jednak zakaz importu wędlin, w przypadku których stosowane są osłonki z jelit wołowych, owczych oraz kozich.

Japoński rynek mleka i produktów mlecznych chroniony jest wysokimi stawkami celnymi. Ponadto, produkty takie jak masło, serwatka i mleko w proszku objęte są kontyngentem importowym i dlatego też wielkość importu tych produktów w zasadzie nie przekracza wartości objętej kwotami importowymi.

W związku z rosnącym zainteresowaniem firm japońskich importem polskich pszczół miodnych oraz jednodniowych piskląt rodzicielskich trwają procedury zmierzające do uzyskania przez Polskę odpowiednich zezwoleń eksportowych.

Największym utrudnieniem w rozwoju polskiego eksportu do Japonii pozostają jednak uwarunkowania rynkowe:

1. ogromna konkurencja z całego świata i geograficzna bliskość tanich producentów azjatyckich;

2. nieufność Japończyków do nowo pojawiających się towarów – tak konsumpcyjnych, jak i przemysłowych. Wejście na tutejszy rynek, wymaga długiego okresu przekonywania tutejszych odbiorców, promocji, negocjacji, testów itd., co często zniechęca polskich eksporterów;

3. w zakresie artykułów żywnościowych – zasadniczo różna dieta codzienna Japończyków;

4. skłonność konsumentów japońskich, szczególnie kobiet, do kupowania towarów znanych, światowych marek.